– Photo by Karina Tes on Unsplash

Αν το σκεφτείς πιο αφαιρετικά, το φαγητό και η μόδα έχουν πολλά κοινά, ή μάλλον το γρήγορο φαγητό και η γρήγορη μόδα. Όσο πιο φθηνά είναι , τόσο πιο απαίσια είναι για το σώμα μας , τον πλανήτη μας, τα ζώα και τους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή τους. Όλα ξεκίνησαν το -όχι και τόσο- μακρινό 1986 όταν ένας Ιταλός δημοσιογράφος και ακτιβιστής ονόματι Κάρλο Πετρίνι, θέλησε να αντισταθεί στις αρνητικές συνέπειες του fast food δημιουργώντας το κίνημα slow food.

Είναι αντίκτυπο και της σημερινής κοινωνίας με τους τόσο γρήγορους ρυθμούς ζωής να μας καλεί να καταναλώσουμε γρηγορότερα από ποτέ.

Σύντομα εξελίχθηκε σε Κίνημα Slow Movement, συμπεριλαμβάνοντας και άλλες δράσεις και έφθασε τα τελευταία χρόνια να σαρώνει τη βιομηχανία της μόδας με ιδρυτή την συγγραφέα-σχεδιάστρια-ακτιβίστρια-καθηγήτρια Kate Fletcher που είδε την ανάγκη η βιομηχανία της μόδας να υιοθετήσει μια νοοτροπία «slow down». Εκείνη λοιπόν, ορίζει την αργή μόδα (slow fashion) με βάση την ποιότητα και όχι με βάση τον χρόνο. Ενθαρρύνει την πιο αργή παραγωγή, ενοποιεί τη βιωσιμότητα με την ηθική και τελικά καλεί τους καταναλωτές να επενδύσουν σε καλά φτιαγμένα και με διάρκεια ρούχα.

 Στον αντίποδα, η γρήγορη μόδα (fast fashion) μολύνει την παροχή νερού, απαιτεί μια ατελείωτη προσφορά πεπερασμένων πόρων, παράγει τεράστιες ποσότητες αποβλήτων, ενθαρρύνει την υπερβολική -συχνά περιττή- κατανάλωση και εκμεταλλεύεται γυναίκες και παιδιά που εργάζονται στα εργοστάσιά της.

Είναι αντίκτυπο και της σημερινής κοινωνίας με τους τόσο γρήγορους ρυθμούς ζωής να μας καλεί να καταναλώσουμε γρηγορότερα από ποτέ. Αποτέλεσμα; Η μαζική παραγωγή σε νέες άπειρες επιλογές σε προϊόντα σχεδόν κάθε βδομάδα που, ναι, αφήνουν ελάχιστο αντίκτυπο στο πορτοφόλι μας και ανανεώνουν συνεχώς την ντουλάπα μας, αλλά μιλάμε για προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί να έχουν μικρότερο προσδόκιμο ζωής και συνεπώς χαμηλότερη ποιότητα, ενώ λιγότερο από το ένα τοις εκατό όλων των υλικών ένδυσης ανακυκλώνονται σε νέα ρούχα. Ποιο είναι τελικά το αποτέλεσμα; Εύκολα καταλαβαίνει κανείς αν κοιτάξει γύρω του, ότι η βιομηχανία της γρήγορης μόδας είναι η χειρότερη στο είδος της, με την μαζική παραγωγή να πραγματοποιείται σε κλίμακα που δεν είναι πλέον βιώσιμη!

Οι εταιρείες που υιοθετούν τη νοοτροπία slow fashion ακολουθούν πιο αργά χρονοδιαγράμματα παραγωγής, με συλλογές μικρών παρτίδων, μηδενικά απορρίμματα και στοχεύουν στη μείωση απορριμμάτων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.

Και εδώ έρχεται το κίνημα της αργής μόδας που επικεντρώνεται στη βελτίωση της βιωσιμότητας και στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Εξάλλου, ας το παραδεχτούμε, δεν χρειαζόμαστε έξι ζευγάρια παντελόνια, τέσσερα μπουφάν και τόσα πολλά παπούτσια, ούτε να «πνίγεται» η ντουλάπα μας σε τόσα στριμωγμένα ρούχα.

Οι εταιρείες που υιοθετούν τη νοοτροπία slow fashion ακολουθούν πιο αργά χρονοδιαγράμματα παραγωγής, με συλλογές μικρών παρτίδων, μηδενικά απορρίμματα και στοχεύουν στη μείωση απορριμμάτων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Αντί να κυνηγούν πιστά τις τάσεις, δημιουργούν διαρκή, ευέλικτα κομμάτια. Γεγονός που ενθαρρύνει τους πελάτες να κατασκευάζουν μινιμαλιστικές ντουλάπες και να επενδύουν σε ρούχα που διατηρούν και χαίρονται για μια ζωή. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο φυσικά, χρησιμοποιούνται υλικά υψηλής ποιότητας, κυρίως λινό, οργανικό βαμβάκι ή tencel, που αντέχουν στον χρόνο αλλά και διατηρούν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις χαμηλές. Πέραν όμως του οικολογικού χαρακτήρα, υποστηρίζεται και μια κοινωνική κουλτούρα που παρακινεί τόσο τους εμπόρους λιανικής όσο και τους καταναλωτές να ακολουθήσουν μια πιο ηθική προσέγγιση στη μόδα, καθώς τα ενδύματα παράγονται στο εσωτερικό επιτρέποντας έτσι τον πλήρη έλεγχο της διαδικασίας και των συνθηκών εργασίας, δεν υπάρχει βιασύνη να παραχθούν προϊόντα που ευχαριστούν τη μάζα, ενώ τα ενδύματα πωλούνται σε μικρά (τοπικά) καταστήματα και όχι σε τεράστιες αλυσίδες επιχειρήσεων.

Ευτυχώς -για το περιβάλλον και όλους εμάς- έχουν αρχίσει να εμφανίζονται όλο και πιο αργά, βιώσιμα brand που αξίζει να αναζητήσετε είτε μπαίνετε μόλις στο παιχνίδι της αργής μόδας είτε έχετε ήδη συνειδητοποιήσει ότι δεν χρειάζεται να θυσιάσετε στυλ για χάρη του πλανήτη.

Τη φιλοσοφία της βιώσιμης και ηθικής μόδας ακολουθεί εδώ και πάνω από 2 δεκαετίες το ελληνικό brand HEEL, με βασικό στόχο την υψηλή ποιότητα σε ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής και τη δημιουργία διαχρονικών σχεδίων και ανθεκτικών ενδυμάτων με σεβασμό τόσο στον πελάτη όσο και στους δημιουργούς. Τι κάνει αυτό το brand ακόμα πιο ξεχωριστό; Οι zero waste συλλογές με κομμάτια αριστουργήματα, μοναδικά, που δημιουργούνται αξιοποιώντας όσα κομμάτια υφασμάτων ή ρούχων έμειναν εκτός της διαδικασίας παραγωγής, αφού στο HEEL τίποτα δεν πάει χαμένο! Με εγκαταστάσεις στην Αθήνα, εγχώρια παραγωγή, αντιμετώπιση των ανθρώπων του σαν μέλη μιας «οικογένειας» και πρώτες ύλες από πιστοποιημένους προμηθευτές κατά OEKO-TEX® Standard 100* και G.O.T.S. -με 95% εξ αυτών να είναι οργανικά προϊόντα, σχεδόν «φωνάζει» την ανάγκη του για τη δημιουργία ενός πιο δίκαιου και όμορφου κόσμου με ενσυνείδητη μόδα.